darlasu |
Wys³any: Pi± 21:30, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
Æwiczenie mózgu
Jest niewielkich rozmiarów, a mimo to ma tysi±ce razy wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ najlepszy komputer. A przy tym jest wy³±cznie Twój.
W chwili narodzin, Twój mózg zbudowany by³ ze stu miliardów aktywnych komórek. Od chwili Twojego przyj¶cia na ¶wiat, w mózgu wytwarzaj± siê po³±czenia zwane synapsami - to dziêki nim mo¿esz przyswajaæ wiedzê. Im wiêcej masz takich po³±czeñ, tym ³atwiej siê uczysz. Im wiêcej siê uczysz, tym wiêcej po³±czeñ wytwarza siê w Twoim mózgu.
Mózg sk³ada siê z dwóch pó³kul - lewej i prawej. Wspólnie rz±dz± one procesami my¶lowymi i funkcjami cia³a.
Natura wyposa¿y³a nas w dwie pó³kule po to, by ka¿da z nich by³a w stanie przej±æ czê¶æ funkcji drugiej, w wypadku jej uszkodzenia. Pó³kule mózgowe nie s± identyczne - maj± ró¿ne specjalizacje, choæ s± od siebie zale¿ne.
Lewa pó³kula odpowiedzialna jest za jêzyk mówiony i pisany, logikê, zdolno¶ci matematyczne, analityczne i naukowe. Prawa pó³kula odpowiedzialna jest za rozpoznawanie kolorów, rytmów, wzorów, prawid³owo¶ci, kszta³tów i ich wzajemnych zale¿no¶ci. W niej swoje ¼ród³o ma intuicja, wyobra¼nia, poczucie humoru.
Jednak podzia³ na pó³kule nie jest tak prosty. Obie stale wspó³pracuj± ze sob±. Kiedy s³uchasz piosenki, lewa pó³kula przetwarza s³owa, a prawa muzykê. Dlatego ³atwiej uczysz siê s³ów piosenek. Uczysz siê bardzo szybko, bo w ten proces zaanga¿owane s± obie pó³kule.
Podczas nauki w szkole wykorzystujesz czê¶ciej lew± pó³kulê - piszesz, liczysz, analizujesz. Dlatego te¿ masz k³opoty z uczeniem siê, zapominasz, nie rozumiesz. Warto zatem, by¶ w praktyce zacz±³ wykorzystywaæ informacjê o sposobie pracy swojego mózgu. Oprócz s³ów i liczb wykorzystuj tak¿e kolor, rytm, przestrzeñ, wyobra¼nie i emocje. Wtedy, podczas zapamiêtywania, Twój mózg bêdzie uruchamia³ do pracy obie pó³kule. W my¶l s³ów Konfucjusza: powiedz mi - a zapomnê, poka¿ mi – a zapamiêtam, pozwól mi prze¿yæ - a zrozumiem.
Wielkie osobisto¶ci wykorzystuj± w równej mierze obie pó³kule: Leonardo da Vinci by³ nie tylko malarzem korzystaj±cym ze swej wyobra¼ni, wykorzystuj±cym kolor i przestrzeñ (prawa pó³kula), ale tak¿e doskona³ym konstruktorem, wykorzystuj±cym zdolno¶ci matematyczne, logikê (lewa pó³kula). Albert Einstein - znakomity fizyk (graj±cy na skrzypcach), nigdy nie dokona³by swoich odkryæ, gdyby nie wykorzystywa³ intuicji i wyobra¼ni.
Musisz wiedzieæ, ¿e je¶li w swojej nauce wykorzystujesz lew± pó³kulê, to je¶li teraz zaczniesz pobudzaæ do pracy pó³kulê praw±, to lewa pó³kula bêdzie siê jeszcze lepiej rozwijaæ. Znaczy to mniej wiêcej tyle, ¿e je¶li jeste¶ ¶wietnym matematykiem, to kiedy dodatkowo zaczniesz zajmowaæ siê malarstwem lub muzyk±, staniesz siê... jeszcze lepszym matematykiem.
Mo¿esz zmusiæ swój mózg do lepszej wspó³pracy miêdzy pó³kulami tak¿e dziêki æwiczeniom fizycznym. Taka gimnastyka nazywa siê „kinezjologi± edukacyjn±”, a zosta³a opracowana przez amerykañskiego psychologa Paula Dennisona.
Na czym polegaj± najprostsze æwiczenia? Chodzi o to, by æwiczy³a równocze¶nie prawa i lewa strona cia³a i zachowany by³ ¶rodek symetrii.
Æwiczenia naprzemienne
1. Praw± rêkê podnosimy do góry przed siebie i równocze¶nie podnosimy lew± nogê, tyle ¿e do ty³u, za siebie – symetrycznie. Nastêpnie to samo robimy z lew± rêk± i praw± nog±.
2. Praw± rêkê podnosimy w prawo do góry i lew± nogê podnosimy w lewo do góry, a potem odwrotnie - lewa rêka w lewo do góry i prawa noga w prawo do góry.
3. Podnosimy lew± nogê i siêgamy doñ prawym ³okciem, potem zmiana, podnosimy praw± nogê i siêgamy doñ lewym ³okciem.
Æwiczenia wykonujemy po kilkana¶cie razy. |
|