www.ddawolanieopomoc.fora.pl www.ddawolanieopomoc.fora.pl
Dorosłe dzieci alkoholików i z rodzin dysfunkcyjnych
www.ddawolanieopomoc.fora.pl
FAQFAQ  SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ProfilProfil  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  GalerieGalerie  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości  ZalogujZaloguj 

DZIECKO Z RODZINY PATOLOGICZNEJ W SZKOLE

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.ddawolanieopomoc.fora.pl Strona Główna -> DZIECKO KONTRA ALKOHOL
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nikita291




Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jomsborg

PostWysłany: Pią 18:53, 14 Gru 2007    Temat postu: DZIECKO Z RODZINY PATOLOGICZNEJ W SZKOLE

Dziecko z rodziny patologicznej w szkole


Środowisko rodzin z problemem alkoholowym wpływa między innymi na występowanie u dzieci i młodzieży trudności w nauce szkolnej oraz kłopotów wychowawczych w szkole, w domu i w środowisku rówieśniczym. Uczniowie ci mają trudności w przyswajaniu wiedzy oraz koncentracji uwagi w czasie zajęć szkolnych. Agresywnie zachowują się wobec kolegów, izolują się od rówieśników. Istotnymi problemami szkolnymi są: drugoroczność oraz wagary, nierealizowanie obowiązku szkolnego.
Jest grupa dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, dla których szkoła jest kryjówką, miejscem, w którym znajdują pociechę i czują się bezpiecznie. Szkoła jest jedynym miejscem, w którym mogą się schronić przed nieustabilizowanym życiem w domu. Lubią chodzić do szkoły i rozkwitają w klasie. W przeciwieństwie do nich są jednak dzieci, które postrzegają szkołę jako jeszcze jeden czynnik stresu w życiu pełnym udręki. Lęk przed nauczycielami, lęk przed niepowodzeniem i obawa, że inni uczniowie nie będą ich lubili – wszystko to zwiększa ich niepokój i stres, a obniża możliwość uzyskania dobrych wyników.
Dzieci alkoholików nie dają sobie rady w szkole z wielu powodów. Już w okresie rozwoju prenatalnego dzieci te są narażone na działanie czynników uszkadzających centralny układ nerwowy. Współwystępują z nim niejednokrotnie opóźnienia w rozwoju funkcji analizatora wzrokowego i słuchowego oraz zaburzenia lateralizacji. W młodszych klasach szkoły podstawowej są to przede wszystkim problemy dyslektyczne, dysgraficzne, dysortograficzne, jak również problemy z nauką matematyki. W starszych klasach niepowodzenia te uogólniają się na pozostałe przedmioty szkolne. Dzieje się tak dlatego, ponieważ brak jest systematycznej opieki i pomocy w nauce szkolnej dziecka ze strony rodziców. Na ogół rodzice są tak pochłonięci własnymi problemami, że sprawy dzieci schodzą na daleki plan.
Dość często spotykaną postawą u dzieci alkoholików jest zrzucanie odpowiedzialności za rozwój i wychowanie dziecka na nauczyciela i szkołę. Zainteresowanie rodziców nauką szkolną dziecka określić można jako formalne i pozbawione elementu profilaktyki. Zwracają uwagę jedynie na efekty uczenia się. Nie dostrzegają pierwszych symptomów niepowodzeń szkolnych, wyrażających się w niechęci do nauki, do szkoły, nieodrabianiu lekcji, lukach w wiedzy. Można stwierdzić, że zainteresowanie rodziców nauką szkolną pozbawione jest uprzedniego przewidzenia niebezpieczeństw wynikających z aktualnej sytuacji szkolnej dziecka. Również kontakty ze szkołą, choć z pozoru poprawne, nawiązywane są często jedynie z inspiracji szkoły i mają bardzo formalny charakter.
Brayan E. Robinson podaje, iż alkoholizm pochłania 90% energii dzieci, którym na szkołę pozostaje jej już tylko 10%. Dzieci bywają tak zaabsorbowane utrzymaniem spokoju i normalnych warunków w domu, że po dzwonku kończącym ostatnią lekcję nie zdarza im się pomyśleć ani razu o szkole, ani tym bardziej o tym, co zadane. Cała ich energia skupia się na rodzicu alkoholiku i na próbach opanowania i ustabilizowania swego życia.
Dzieci z rodzin alkoholików cechuje również niezdolność do koncentracji i możliwość skupienia się tylko na krótki czas. Wynikają one z braku snu lub ze stresu i zmartwienia tym, co działo się poprzedniej nocy` albo z troski, co będzie się działo wieczorem. Dzieci alkoholików mają niską frekwencję w szkole. Dzieje się tak z powodu bezsennych nocy i powtarzających się w domu pijackich awantur. Bywa też tak, iż dzieci zostają w domu, aby bronić niepijącego rodzica – zazwyczaj matkę – przed alkoholikiem. Częste nieobecności w szkole sprawiają, że dzieciom trudno nadrobić zaległości w nauce i zwykle dostają złe oceny.
Dzieci te biorą udział w bójkach z rówieśnikami, reagują impulsywnie, są nieposłuszne, wagarują, kłamią, agresywnie zachowują się w grupie i są niechętne do współpracy.
Szczególnej uwagi nabiera więc umiejętność rozpoznawania dzieci z rodzin alkoholików przez nauczycieli i wychowawców. Rozpoznanie pomaga pedagogom zmodyfikować ich oczekiwania, zamierzenia i zachowania interpersonalne zgodnie z wiedzą o środowisku alkoholowym, w jakim żyją niektórzy uczniowie.
Badania dotyczące sytuacji szkolnej dzieci z rodzin alkoholików dowodzą, iż niezbędna jest indywidualizacja w pracy pedagogicznej szkoły – uwzględnianie w niej różnych możliwości uczniów i ich problemów środowiskowych. Ważne jest również stwarzanie możliwości budzenia i rozwijania u dzieci zainteresowań, a także uczenia różnych sposobów wartościowego spędzania wolnego czasu.
Nauczyciele i wychowawcy zajmują kluczową pozycję, gdy chodzi o zauważenie i pomoc dzieciom alkoholików. Powinni oni znać sytuację swoich uczniów. Pozwoli im to zwiększyć skuteczność oddziaływania wychowawczego. Najlepszym sposobem okazywania współczucia i pomocy dzieciom alkoholików jest bycie ich rzecznikiem; mówienie o ich potrzebach i prawach.
Żywię nadzieję, iż w każdym środowisku szkolnym znajdą się osoby, które pomogą dzieciom alkoholików odzyskać równowagę i harmonię wewnętrzną, przywrócą utracone dzieciństwo i przyczynią się do lepszej opieki nad nimi.

Opracowała: mgr Beata Bujak
pedagog Gimnazjum w Działoszynie


______________
Bryan E. Robinson, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, PARPA, Warszawa 1998, s. 114.
B. M. Ledwoch, RozwójRozwój dziecka w rodzinie alkoholików - syndrom współuzależnienia, Problemy Alkoholizmu 1993, nr 5, s. 1.
E. Marynowicz-Hetka, Dziecko w rodzinie problemowej, IWZZ, Warszawa 1987, s. 73.
B. E. Robinson, Pomoc, s. 116-117.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
SolAngelika




Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:17, 19 Gru 2007    Temat postu:

Rolą pegdagoga jest przede wszystkim pomoc dzieciom. Jego rol w szkole to rol opiekuna i osoby, która swoją wiedzą i chęcią pomocy dziecku, broni je, jest negocjatorem i w pierwszej kolejności obrońcą dziecka na płaszczyznie uczen-nauczyciel, dziecko-rodzic. Inna sprawa,ze pedagog szkolny stereotypowym nawykiem kojarzy się tylko z pracą z uczniami dyslektycznymi, prowadzi zajęcia kompensacyjne i gani huliganów.

1- prawdą jest, ze czesc dzieci z rodzin alkoholowych sprawia trudnosci w szkole,ze mają złe oceny ,że są agresywne i nieposluszne. Gdzies muszą wyładować strch i agresję,a szkołą jest miejscem gdzie poza domem spędzają najwięcej czasu i tam odreagowują. Trzeba tez wspomniec, ze jest to swoista potrzeba zwrocenia na siebie uwagi, a widomo,ze najbardziej w szkole interesuje sie ucznimi njgorszymi,wysyla sie ich do pedagoga wlasnie,wzywa rodzicow. Rodzice nakazują NIE MÓW O TYM CO SIE W DOMU DZIEJE NIKOMU. TO TYLKO NASZA SPRAWA. Mechanizm obronny dziecka woła o pomoc,nie moze powiedziec,bo został zobowiązany do zachowania tajemnicy przez najważniejszą osobę w jego życiu,więc podświadomie próbuje COŚ Z TYM ZROBIĆ...zeby ktos sie nim zainteresował i jego sytuacją w domu, jest to czesto wolanie o pomoc...

2- są dzieci z problemem alkoholowym w domu,ktore są ciche,spokojne,grzeczne,nigdy nie wysuwają się na przód,zawsze w cieniu,uczą się przeciętnie,nie sprawiają klopotów wychowawczych,nuczyciele nie zwracają n nich uwagi,nie chcą przysparzac rodzicom kłopotów,ale w ich wnętrzu jest ciągłą swoista walka samych ze sobą

3- są dzieci niesamowicie zdolne,które uczą sie n 4-5 . Zawsze są w centrum uwagi,nauczyciele je chwalą,nie przyjdzie im do głowy,ze w domu występuje problem alkoholowy. Dzieci te swą zaradnością chcą zrekompensować rodzicowi niepijącemu problemy,a rodzicowu pijącemu pokazać jaki jest wspaniały. Jednak kiedy te dzieci mają jakies niepowozenie,obwiniają siebie,trudno im sie z nim pogodzic,myślą ,ze to koniec swiata.

Indywizualizacja pracy z dzieckiem,odnosi sie do kazdego ucznia,bo kazdy jest inny. Mozna połaczyc zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w grupie,z dziecmi o podobnych zaburzenich, np; dyskalkulii ,a jak wiadomo większosc dzieci ma problemy z matematyką,nawet z najlepszych i wzorcowych rodzin.Zeby zaszufladkowac dzieci z problemami,trzeba poznac całe środowisko i jak zawsze twierdzę,wprowadzić profilaktykę. Czasami łatwo się pomylić,nie wszystkie dzieci mało zdolne i rozrabiaki pochodzą z rodzin alkoholowych.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu    Forum www.ddawolanieopomoc.fora.pl Strona Główna -> DZIECKO KONTRA ALKOHOL Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Arthur Theme
Regulamin